به بهانه روز جهانی چپ‌دست‌ها

آیا افراد چپ‌دست، باهوش‌ترند؟

از قرون وسطی، زمانی که افراد چپ‌ دست به عنوان همدست شیطان تصور می‌شدند، تا به امروز چپ‌‌دست‌ها همچنان با مشکلات و چالش‌هایی در زندگی روزمره خویش روبرو هستند.
کد خبر: ۱۴۱۹۲۶۸
تعداد بازدید : 21

در جهانی تحت تسلط راست‌دست‌ها، روز جهانی چپ‌دست‌ها حضور این افراد را در جامعه گرامی می‌دارد و سعی دارد آگاهی را در مورد مسائلی که چپ‌دست‌ها در زندگی با آن‌ها مواجه هستند را افزایش دهد.

این روز برای اولین بار توسط آر.کمبل بنیانگذار موسسه بین‌المللی چپ‌دست‌ها، در سال 1976 برگزار شد و از آن زمان هر سال جشن گرفته می‌شود تا به عنوان پل ارتباطی بین دیدگاه چپ‌دست‌ها و تولیدکنندگان عمل کند. این روز همچنین کسب و کارها و دولت‌ها را تشویق می‌کند که بیشتر چپ‌دست‌ها را حمایت کنند و ابزار و اشیاء روزمره را برای افراد چپ‌دست تطبیق دهند.

با وجود اینکه چپ‌دست بودن دیگر مانند گذشته یک پدیده غیرعادی یا نقص تلقی نمی‌شود، اما هنوز والدینی وجود دارند که ساعت‌های طولانی را صرف تمرین کودکان چپ‌دستشان در جهت تغییر آنها به راست‌دستی می‌کنند و به نوعی فرزندانشان را آزار و شکنجه می‌دهند.

نمونه‌های موفق بسیاری در جهان وجود دارند که علی‌رقم چپ ‌دست بودن توانسته‌اند جایگاه مناسبی در جامعه کسب کنند و چپ‌دست بودن به هیچ عنوان ارتباطی با میزان هوش افراد جامعه ندارد. مادر ترزا، باراک اوباما، والت دیزنی، بیل گیتس، چارلی چاپلین، مارک زاکربرگ و آلبرت انیشتین همگی چپ‌دست بودند.

یکی از دلایلی که سبب شده اینگونه تصور شود که چپ‌دست‌ها از بهره هوشی پایین‌تری برخوردارند، طراحی انواع ابزارها و وسایل روزمره متناسب با راست‌دست‌ها و مشکلاتی است که چپ‌دست‌ها برای استفاده از ساده‌ترین ابزارها مانند قیچی با آنها دست به گریبانند.

•  12 درصد مردم جهان چپ‌ دست هستند.
•  احتمال ابتلای چپ‌دست‌ها  به انواع مختلف آلرژی 11 برابر بیشتر از راست‌ دست‌ها است.
•  چپ‌دست‌ها 4 تا 5 ماه دیرتر از همسالان خود به بلوغ می‌رسند.
•  تعداد مردان چپ‌ دست 23 درصد بیشتر از زنان چپ‌دست است.
•  94 درصد چپ‌ دست‌ ها از اختلالات دوره‌ای حرکت اندام در خواب رنج می‌برند!
•  40 درصد تنیسورهای برتر حال حاضر در جهان چپ‌ دست هستند.
•  دو دستی یا یکسان‌دستی پدیده نادری است و تنها 1 درصد جمعیت جهان توانایی استفاده از هر دو دست خود را دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها